Školní projekty
Ekologický projekt Zasaď strom
- Dlouhodobým projektem integrovaným do vzdělávacího plánu je ekologický projekt Zasaď strom
- Motto: „Stromy jsou plíce Země. Nebude zeleň, nejsme ani my!“
Dílčí cíle:
- Uvědomovat si, že jsme součástí živé i neživé přírody
- Uvědomovat si, že člověk svou činností ovlivňuje přírodu kladně i záporně
- Učit se třídit odpad
- Učit se šetřit energii, vodní zdroje
- Poznávat biotop v oblasti svého bydliště
Formy plnění:
- Beseda s lesníkem, návštěva hájenky
- Ekologická hra v terénu (spolupráce na projektu Jan Rakus-lesník)
- Tématické znalostní soutěže v rámci tříd
- Lesní skřítci a jiná havěť (výstava dětských prací ve vestibulu MŠ) – společné práce rodičů a dětí
- Čistění studánky; ochrana zdroje pitné vody (celoročně)
- „Můj strom“ – celoroční pozorování vybraného stromu v okolí MŠ; dle uvážení uč. v jednotlivých odděleních
- Aktivity získané z info časopisu Mrkvička
- Práce s publikacemi ekocenter Lipka a Sluňákov, publikace H. Nováčkové (Studánky víly Rozárky, Luční školka, Vyprávění starého stromu apod.)
Spolupráce:
- Organizace Lesy ČR s. r. o.; s rodiči
- Lesník Jan Rakus
- Projekty ekocentra Sluňákov (středisko ekologické výchovy Olomouc)
Prostředky a formy plnění:
- Ekologické aktivity (péče o studánku a okolí MŠ; spolupráce s Lesy ČR s. r. o.)
- Beseda s lesníkem panem Rakusem, pomoc při výsadbě a následné péči
- Třídění odpadu do kontejnerů
Společné akce v rámci školy:
- Divadelní představení
- Canisterapie (společné dopoledne s odbornou terapeutkou a jejím psem)
- Mikulášská nadílka
- Vánoční rozjímání u stromečku s nadílkou
- Sázení stromků a následná péče
- Den dětí
- Výlet
- Poslední spaní (rozloučení s předškoláky)
Propojení s rodinou:
- Drakiáda
- Daruji babičko červené jablíčko! (besídka pro seniory)
- Výtvarná odpoledne (tématická tvoření; pečení perníčků, jarní dekorace apod.)
- Karneval
- Čarodějnice
- Besídka pro maminky
Propojení s veřejností:
- Příspěvky do místního tisku a na internetové nebo vlastní webové stránky
- Zpívání u stromečku
- Čarodějnice – veselý průvod obcí X aktivity s rodiči
- Vítání Jara – pásmo lidových písní
- Pořádání velikonočních a vánočních výstav (dle uvážení)
Propojení se základní školou:
- Návštěva základní školy
- Zápis nanečisto (spolupráce s učitelkou 1. třídy)
- Dopravní výchova na hřišti ZŠ
Tajemství lesa
- Dlouhodobý projekt environmentální výchovy
- Projekt vytvořený ve spolupráci s lesníkem panem Janem Rakusem.
- Tento projekt je součástí ŠVP Náš strom.
Popis projektu.
- Cílová skupina: 3 – 6 let
Věcný popis navrhovaného projektu:
Aplikace environmentální výchovy v praxi- učebna pod širým nebem (vybraný prostor v lese, v blízkosti potoka cca 300 m od mateřské školy) vybudování posezení z klád, umístění informační tabule, umístění dřevěných zásobníků na přírodniny, dřevěná „razítka“ se stopami některých z místních volně žijících živočichů, zvukové brány.
Cíle:
- Založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na ŽP.
- Poznávat a objevovat okolí v němž dítě žije, a seznamovat se s jeho nejdůležitějšími prvky a jevy.
- Rozvíjet schopnost tvůrčím způsobem zaujímat postoje k reálnému i fantazijnímu světu a vyjadřovat je pomocí hry a jinými prostředky seberealizace.
Očekávané výstupy – kompetence
- Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- Pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
- Vědomě užívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
- Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- Řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- Těšit se ze zážitků a přírodních krás
- Zachytit a vyjádřit své prožitky
- Spolupracovat s ostatními
- Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodně s odpadem, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
- Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý
Formy plnění:
- Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody; vycházky do okolí
- Praktické činnosti na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí – praktické pokusy, zkoumání, manipulace
- Ekologicky motivované herní aktivity
- Smysluplné činnosti přispívající k ochraně ŽP
- Pozorování změn v přírodě v závislosti na roční době, ale i vlivem lidské činnosti
Spolupráce spočívá v praktických ukázkách, přednáškách a praktických činnostech, v kterých se děti seznámí s jednotlivými ekosystémy v okolí MŠ a životem v nich.
Získávání poznatků je rozděleno do několika bloků:
- Stromy: nejznámější druhy, podmínky růstu, význam pro člověka a přírodu, zasazení stromu
- Rostliny: význam pro člověka, nejznámější rostliny, využití pro léčitelství, jedovaté rostliny, poznávat nebezpečí a umět se před ním chránit
- Zvěř: místní druhy, způsob života, sledování stop, potravní řetězec, péče o zvěř
- Ptáci: pozorování, výroba krmítek, budek, význam pro člověka, přírodu, péče
Praktické činnosti realizované v učebně:
Rozšiřování přírodních prvků o různé objekty jako jsou Zvukové brány, přírodní úkryty z rostlin, využití terénních nerovností a větví na vybudování „skrýší“ pro děti i živočichy (ježčí domeček, ještěrčí skalky apod.).
Jaro
- Když jaro ťuká – pozorování probouzení jarní přírody, změny v přírodě, voda a její cesty;
- Hry a soutěže zaměřené na uplatnění poznatků o přírodě; využití atlasu rostlin, mikroskopu zkoumání – přírodní léčiva, sázení stromků
- Zvuková brána – co slyšíš; vytváření „hudby“ pomocí přírodnin (větvičky, kolíky, šišky, kameny atp.)
- Info tabule – umístění zvířecích pomocníků (obrázky, 3D projekty) v okolí
- Učebny, poznávání zvířecích druhů char. vlastnosti, význam pro člověka, přírodu;
- Terénní nerovnosti – cvičení pohybových dovedností
- Ferda cvičí mraveniště – projekt v okolí učebny (mraveniště), hmyzí o hotel – zrození nového života, vývojová stadia hmyzu, prospěšnost pro přírodu
Léto
- Výroba lesních skřítků a vymýšlení jejich jmen, rozvoj fantazie, cítění a o dopisy z lesa – šrafování kůry stromů, hmatové cvičení – rozdíly ve struktuře kůry
- Poznej svůj strom – hra hmatovopaměťová, pokusy s fotosyntézou na listech stromů v okolí učebny (listové tetovačky)
- Putování s vodou- nalezení prameniště, starost o studánku, cesta pramínku, hry s vodou,čištění a starost o řečiště v okolí učebny, koloběh vody v přírodě, ochrana zdrojů pitné vody, pozorování živočichů žijících ve vodě a jejím okolí, výroba lodiček z kůry, rozvíjení ekologického cítění a chování
- Tajemství večerního lesa – rozvíjení smyslů (čichové, sluchové vjemy), překonávání strachu z neznáma hravou formou, projekt pro rodiče a děti
- Za Křemílkem a Vochomůrkou: čtení pohádek, výroba „pařezové“ chaloupky, rozvíjení praktických zkušeností a dovedností pohybových, estetických, poznávacích a vyjadřovacích, práce s pracovními listy, pokusy
- Stromy jako slunečník – přirozená ochrana před sluncem, zadržování vlhkosti, přírodní klimatizace – ochlazování vzduchu, praktické zkušenosti, pozorování, vnímání
- Soutěže v obratnosti, běh nerovným terénem, lezení, přeskoky, přelézání, házení apod.
Podzim
- Podzimníčci – tvoření skřítků podzimníčků z přírodnin, „uspávání“ vyrobených podzimníčků – vytváření mechových postýlek v prostoru učebny, dle výběru dětí, upevňování poznatků o změnách v přírodě
- Výroba krmítek – žaludové hromádky pro sojky a veverky; zelenino-ovocné závěsy na keřích, vytvoření Ježčí ložnice v dolíku (zasypání listím), sběr žaludů, bukvic, šišek – vytvoření zimních zásob; uplatňování získaných poznatků o lese; plody lesa, zvířata, vliv změn počasí na život v lese
Zima
- Co vyprávěl sněhulák – naslouchání zvuků zimního lesa (ptáci, šumění větví, padání sněhu ze stromů, hra větví), využití Zvukové brány – jak se nese zvuk ztichlou krajinou , stopy ve sněhu – odlitky ze sádry, další znaky přítomnosti zvěře – okusy, pelíšky atd.
- Dokrmování zvěře za účasti lesníka, které potraviny neublíží, využití podzimních zásob (žaludy, kaštany, bukvice atd.).
- Krmení ptactva, výroba lojových závěsů.
Uspávání broučků
- Střednědobý projekt: říjen – listopad
- Věková skupina: 3–6 let
Cíle projektu:
Prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí, být citlivé ve vztahu i k živým bytostem, k přírodě i k věcem, těšit se z příjemných zážitků, z přírodních i kulturních krás.
Kompetence:
- Rozvoj a užívání všech smyslů
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- Rozvoj komunikativních dovedností
- Posilování přirozených poznávacích citů
- Rozvoj poznatků schopností a dovedností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
- Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí, o jeho rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Formou výtvarných, pracovních technik, výroba děl s tématikou podzimní přírod (otisky listů, práce s přírodninou, kresby, malby zvířat, nálady podzimní krajiny apod.)
Poslech čtených textů: Broučci J. Karafiát, Dobrodružství veverky Zrzečky, Haló Jácíčku apod. – dle výběru v jednotlivých odděleních.
Seznamování se životem volně žijících zvířat, charakteristické znaky podzimu, koloběh života v přírodě (obrazový materiál, encyklopedie, výlety do přírody, pozorování).
Vyvrcholení tématu:
Společné setkání dětí a rodičů, dílničky, výroba lampiónků, lampionový průvod obcí. Uspávání „broučků zamykání lesa“.
Na tom našem dvoře
- Dlouhodobý projekt
- Partneři projektu: rodina Gieslových Posluchov
- Nabídka spolupráce při poznávání života lidí i zvířat na statku.
Cíle projektu:
- Rozvoj řečových schopností produktivních i receptivních
- Posilování přirozených poznávacích cílů (zvídavost, zájem, radost z poznávání, z objevování)
- Vytváření základů pro práci s informacemi
- Rozvoj schopnosti sebeovládání
- Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a naplňovat a plně prožívat
- Rozvoj kooperativních dovedností
- Seznamovat se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí ve kterém žijí
- Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Očekávané výstupy:
- Mít povědomí o širším věcném, přírodním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek
- Vnímat změny a dění kolem sebe
- Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomění si, že způsobem jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví a životní prostředí
- Přirozené a zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných technik a dovedností
- Spolupracovat s ostatními
- Vnímat, co si druhý přeje, porozumět náladám
- Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého
Nabídka činností:
- Komentování zážitků a aktivit, vyprávění co slyšely, co viděly
- Samostatný slovní projev
- Společné diskuze, individuální a skupinová konverzace
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, nástroji, náčiním, materiálem
- Smyslové hry
- Přímé pozorování přírody i technických objektů i jevů ,rozhovor o výsledku pozorování
- Činnosti zasvěcující do časových pojmů a vztahů souvisejících s běžnými proměnami a vývojem
- Činnosti přiměřené silám a schopnostem dítěte a úkoly s viditelným cílem a výsledkem
- Hry a praktické činnosti uvádějících děti do světa dospělých, jejich práce; praktické ukázky, manipulace s předměty
Formy:
- Návštěva na statku
- Pozorování domácích a hospodářských zvířat v jejich přirozeném prostředí
- Možnost kontaktu se zvířaty – krmení, čištění
- Pozorování zemědělských prací – sklízení sena, péče o úrodu, sklizeň – možnost sami se na některých činnostech podílet
- Možnosti zpracování a uskladnění výpěstků, jejich význam pro člověka
Jaro
- Domácí zvířata a jejich mláďata; jarní zemědělské práce
- Ovocné stromy
Léto
- Pozorování změn v růstu mláďat, změny v růstu plodin, sběr raných odrůd ovoce a zeleniny, péče o zvířata i rostliny
Podzim
- Pozorování změn charakteristických pro toto období, pomoc při sběru ovoce (využití ve školní jídelně), pozorování sklizně některých plodin (brambory, řepa, kukuřice a pod). Využití těchto plodin ve výtvarných činnostech
Zima
- Charakteristické změny v přírodě – pozorování; dokrmování a péče o zvířata v zimě; příprava na jaro
Tento projekt je součástí školního vzdělávacího programu, ve kterém klademe, s ohledem na místní podmínky, hlavní důraz na poznávání přírody v jejích různých formách a k rozvoji kladného vztahu k přírodě a její ochraně.